پس خالق بی همتای خود را درست بشناسیم؛
و اول بدانیم که او عالم ماده را رحم دوم برای رشدِ اختیاری صاحبانِ نعمتِ اندیشه قرار داد همانطور که در این عالم هر انسان رحم جنینی و خردی را نیز تجربه می کند که هدایت آنجا تکوینی و مقداری هم بدست والدین است نه اختیاریِ خودِ فرد.
خداوند هر مخلوقی را به راه مناسب خودش هدایت می کند، و لذا می بینیم که نسل بعد از نسل حیوانات تا موعد مقرر ادامه می یابد و حیوان بچه داری می کند تا زمان مناسب و بعد فرزند و مادر جدا شده یا شریک شکار و رقیب می شوند، چرا که استعدادشان همین است و کمالی بیشتر ندارند. و می بینیم که آتش می سوزاند که تنها استعداد سوزاندن دارد و نور روشن می کند ولی نور گرسنه را سیر نمی کند چراکه برای آن خلق نشده و استعداد و توان سیرآب کردن کسی را ندارد. و یا در کمال شگفتی می بینیم لاک پشت تخم گذاشته و آنها را رها کرده می رود و بعد از تولد تخم ها، نوزادان راه دریا پیش می گیرند و سیر زندگی خود را به درستی طی می کنند تا جریان حیات آنها ادامه یابد، تا زمانی معلوم و در اندازه و جمعیتی معلوم و متناسب.
در این میان مخلوقی هست که نعمتی ویژه بنام «اندیشه» با خود دارد و رشد این نعمت با رشد گیاه و لاک پشت فرق دارد. پس می دانیم که رشد و شکوفایی اندیشه، در بکارگیری آن است، و لذا خداوند اراده فرمود نعمت اندیشه و اختیار را با خلافتِ خودِ بشر رشد دهد والا نعمت از اساس تباه شده بود. چرا که اندیشه و اختیاری که در دست خود فرد نباشد نعمتی ظاهری و لغو است.
لذا خداوند که این نعمت ها را به خلیفه ارض داد تا بوسیله آنها، بر خود و زمین حاکمیت پاک و متعالی کند و امپراتوری مقدس عدالت و معنویت را همراه زندگی زیبای دنیایی کند؛ چنین اراده فرمود که اسباب مناسب این نعمت را همیشه در اختیار بندگانش قرار دهد تا راه برای طلب کنندگان هدایت و پاکی هموار شود و لذا از میان پاکان دور از هوای نفس انبیاء را برگزید و همیشه چنین بوده و هست، و امروز هر رنج خود ساخته بشریت ناشی از دوری افراد و جمعیت ها و ملت ها از هدایت الهی و تربیت فرستادگان الهی است.
حتی در عصر آخرالزمان، که عصر غیبت حجت الهی در ارض است، اگر بنده ایی راه بطلبد تا محضرِ حضرت ولی عصر عج الله، برای او راه مفتوح است و اگر لازم باشد از محضر و هدایت مستقیم حضرت عج الله بهره مند خواهد شد.
عالم عارف پاک و ربانی، العبد محمدتقی بهجت ره بارها و بارها این هدایت الهی را در بیاناتش نشر داده و اعلام فرموده؛ "کسی که در طلب هدایت جدیت کند و به دانسته ها عمل کند، در و دیوار به اذن الهی معلمش خواهد شد" و خدا هدایت او را کفایت می کند، و لذا این سخن غلط و خطایی است که احدی خود را به جهت غیبت، دور از هدایت الهی بداند. حتی ایشان فرموده؛ "شما خوب باشید حضرت خودشان سراغ شما می آیند." لذا از هر طرف می بینیم آنچه از حیرت و گمراهی و تاریکی به سرمان آورده محصول بد کرداری و کوتاهی خودمان است که لاف بندگی زده و در عمل هرآنچه دلمان خواسته انجام داده ایم. کسی که مقداری با این عارف ربانی آشنا شود این سخنان مشهور را به راحتی در هدایت های ایشان می یابد.
در یک کلام اشاره برای اهل اندیشه کافی است؛ "گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست..."
پی نوشت؛
- متن اصلی؛ "عن أبي جعفر عليه السلام في حديث قال: إنّ نوحا عليه السلام لمّا انقضت نبوّته و استكمل أيّامه أوحى اللَّه إليه: يا نوح، قد قضيت نبوّتك و استكملت أيّامك، فاجعل العلم الذي عندك و الإيمان و الاسم الأكبر و ميراث العلم و آثار علم النبوّة في العقب من ذرّيتك، فإنّي لن أقطعها كما لم أقطعها من بيوتات الأنبياء الذين كانوا بينك و بين آدم، و لن أدع الأرض إلّا و فيها عالم يعرف به ديني، و تعرف به طاعتي، و يكون نجاة لمن يولد فيما بين قبض النبيّ إلى خروج النبيّ الآخر. قال: و بشّر نوح ساما بهود عليه السلام."
مأخذ؛ الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، شيخ حر عاملى، انتشارات دهقان - تهران، چاپ: سوم، 1380ش. ص38
آخرین ویرایش در 1395/07/26
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر بعنوان میهمان